follow me and i will follow you back..muuaccxx !!

Monday, 10 December 2012

perlunya muhasabah diri..

Assalamualaikum..
Sekarang kita dah nak masok tahun baru kan? mesti time hujung2 tahun ni ramai yang dah set nak wish apa kan?? wish tahun ni dah settle ka belum..?? hahah ! semoga dari tahun ke tahun kita dapat jadi yang terbaek.. tingkatkan lagi muhasabah diri tu okey??

Semakin kita meningkat umur, berubah tahun.. rasanya perlu kot teruskan cari lagi apa yang tak lengkap dalam diri kita ni.. kadang2 bila aku duduk sorang2 .. terpikir jugak.. takkan la aku nak macam ni sampai bila2.. aku perlu berubah untuk diri aku sendiri... bila aku sorang2 aku mesti pikir ,, ala sunyi nya hidup.. tak dak kaple2 macam owg lain.. jeles la konon.. tapi masa tu aku lupa ,,yang selalu ada dengan aku Allah.. aku mengaku kadang2 aku lupa Dia.. aku jugak lupa yang tak pernah tinggal aku adalah keluarga aku sendiri.. kadang2 disebabkan cinta..lupa dah keluarga.. kawan2 pun ntah ke mana..  rasa diri ni bodo.. sebab ikut sangat cinta yang tak halal tu.. selagi belum jadi yang sah .. tak ikut cakap pun tak pa kan..?? aku gtaw apa yang aku rasa ja.. maaf kalau ada yang terasa..

Sekarang bila dah x kaple ngan sapa2 ni.. mungkin Allah saja kosongkan hati aku ni.. sebab nak aku cari diri aku yang sebenar... aku harap aku dapat capai apa yang aku nak.. dan dapat berubah.. pernah dak kita pikir balik.. bila mak ayah kita salahkan diri depa sebab tak didik kita dengan betul...?? pernah rasa bersalah tak? sedangkan depa dah didik kita dengan baek... bagi makan pakai dari kecik sampai la sekarang... kita kadang2 lupa diri.. sesetengah owg sanggup salahkan mak ayah depa sebab salah didik depa.. tapi salahkah kalau kita ambik yang mana baek.. dan perbaiki balik apa yang kita rasa tak betul..tak perlu nk salahkan owg lain.. Insyallah semunya boleh.. semua tu antara maw ngan tak maw ja.. jangan salahkan owg lain sedangkan kita boleh ubah diri kita sendiri... bila aku pikir suma ni.. aku rasa Ya Allah, aku ni pentingkan diri aku saja.. Astagfirullahal`azim..

Sekarang ni bila aku wat sesuatu perkara tu.. mesti lepas tu aku akan pikir balik.. betul ka apa yang aku buat ni.. bagi aku menyesal dengan apa yang kita buat tu penting.. supaya kita taw silap kita kat mana.. harap2 kita tak ulang benda yang sama... Selalu sangat terlintas kat dalam kepala otak aku ni, aku nak berubah.. aku nak sangat berubah.. tapi aku still macam tu jugak..Masyallah,mudahnya aku kena pengaruh ngan setan2 .. Astagfirullahal`azim... aku sentiasa ada kesedaran tapi kadang2 aku tak pernah buat pon.. hmm.. apa nak jadi dengan aku ni...  semoga Allah tak tutup pintu hati aku.. Amin

Pernah tak kita pikir ,,, ?? bila nanti kita dh jadi milik owg yang sah.. takkan kita still nak macam ni.. bila owg tanya.. nak pasangan yang macam mana.. bukan main lagi kita.. nak pasangan yang baek akhlak dya... yang beragama ( sekurang2 nya tak tinggal solat ) .. yang pandai jaga diri kita.. boleh bimbing kita .. tapi kita tak pernah pun nak usaha sendiri,, nak memperbaiki akhlak kita.. perbaiki solat kita.. suma la.. kita mau yang elok2 ja.. termasok la aku.. sapa maw yang tak elok kan.. tapi kadang2 kita lupa.. kita kena perbaiki dulu diri kita sebelum kita memilih apa yang terbaik untuk kita...jangan la kita terlalu banyak persoalankan apa yang Allah dah atur untuk kita.. sedangkan kita sendiri tak berusaha.. aku pun sama ja dulu.. asyik2 tanya.. kenapa la ni jadi mcm ni.. kenapa msty macam ni.. kalau boleh nak sempurna suma.. tak pernah pikir apa pon.. 

Apa yang aku gtaw kat sini.. adalah apa yang aku rasa sekarang.. maaf lah kalau ada yang terasa.. semuanya berkaitan dengan diri aku n apa yang aku rasa.. sbb tu la aku nak share ngan hampa.. pernah dak kadang2 hampa terpikir apa yang aku cerita kat sini.. ?? cuma kita ja kadang2 tak sedar.. sentiasa nak jadi yang perfect... tapi hampeh ja.. sama la diri aku pun.. okey.. sekarang kita mula dari bawah.. kita berubah secara perlahan2.. Insyallah dengan izin Dia kita mampu berubah sama2.. Aku mintak maaf kalau ada yang tersinggung.. apa yang aku gtaw ni adalah berakiatan ngan diri aku jugak.. sama2 la kita muhasabah diri kita..
semoga kita jadi insan yang terpilih untunk berubah.. :) Insyallah... :)




*has been written at 101212 , 10.43am 



No comments:

Post a Comment

tima kasih sudi mengomen disini..:)
Cik Hawa hargai sngt..:)